wtorek, 4 sierpnia 2015

Prascy artyści

W każdym czytanym przeze mnie przewodniku po Pradze był obszerny tekst na temat Alfonsa Muchy. Umarł w Pradze tuż przed wybuchem II wojny światowej, przeżywszy 79 lat.
Najbardziej znane jego prace, to grafiki przedstawiające piękne kobiety w otoczeniu kwiatów, liści i arabesek. Byłam w Muzeum Alfonsa Muchy - Panska 7. Obsługa przemówiła do mnie po francusku. Może tak do każdego?
Cieszyłam się, że w ogóle mogę oglądać prace wielkiego Muchy - przy każdym dziele były umieszczone duże symbole mówiące zwiedzającym dosadnie, że nie można robić zdjęć, ani filmować. Starałam się wszystko dobrze zapamiętać!
Podczas spacerów nad Wełtawą zauważyłam pomnik przedstawiający postać mężczyzny z paletą malarską w dłoni. O nim nie było ani słowa w moich przewodnikach. Zrobiłam sobie pamiątkową fotkę i musiałam przyznać sama przed sobą, że Josef Manes nie jest mi znany. 

Doczytałam o słynnym Józefie, mocno związanym z Pragą. Urodził się w 1820, zmarł 51 lat później. Pochodził z rodziny malarzy. Pierwsze lekcje pobierał u ojca, potem studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Pradze, następnie dwa lata w Monachium. Przez dwadzieścia lat mieszkał i tworzył w swoim zamku w Prohunice. Lubił podróże i wyprawy, także do Polski!
Namalował symbole dwunastu miesięcy do części kalendarzowej słynnego praskiego zegara znanego pod nazwą Orloj.

4 komentarze:

  1. Lubię Muchę i jego styl. O jego istnieniu dowiedziałam się od mojej siostry, która z racji wykonywanego zawodu jeździ w tamte strony. Kiedyś dala mi w prezencie kalendarz z obrazami Muchy. Był to chyba najpiękniejszy kalendarz, jaki kiedykolwiek wisiał u mnie na scianie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cudne te jego kobitki! :)
      Ponieważ wypowiedziałaś się pozytywnie o naszym Alfonsie, czeka Cię mała niespodzianka :)

      Usuń
  2. Karol był w tym muzeum, nawet mamy pamiątkowy bilet wstępu :). A zegar jest cudowny! A historia jego powstania bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też zbieram te wszystkie drobiazgi z podróży, bilety szczególnie :) Nawet te 3-dniowe na komunikację miejską :D

      Usuń