niedziela, 20 grudnia 2015

Fangor

Usytuowanie Domu Artysty Plastyka w Warszawie jest świetne! Mieści się przy ulicy Mazowieckiej, która słynie z zagłębia sklepów dla plastyków. Jest to wygodne, bo plastyk może wybierać i poszukiwać towarów w kilku konkurencyjnych firmach, a więc i ...jakości oraz cenach.
Na parterze Domu znajduje się obszerna sala wystawowa oraz sklep z farbami i pędzlami. Na piętrze kolejne sale. W piwnicy można kupić płótna, ramy, zamówić oprawę grafiki czy akwareli. Miejscówka jest super! Idąc po pędzle, czy choćby po płótna (jak ja ostatnio - będzie tryptyk!!!) można wstąpić również na wystawę.
Zamówiłam płótna i miałam godzinę czekania. W tym czasie mogłam zobaczyć jak inni działają na polu sztuki i ... poddałam się magii płócien Wojciecha Fangora.
 M 89, olej na płótnie, 168x168 cm, 1967 r. źródło: kultura.dziennik.pl
Obrazy dużych rozmiarów z motywem kół o niewyraźnych, zamglonych krawędziach wywoływały wrażenie przestrzeni, ruchu, wibracji. Czułam nawiązania do sztuki op-art. Płaski obraz, dwuwymiarowy działał na mój umysł tak, że ... zostałam zmanipulowana malarstwem. Uległam złudzeniu. I nie mam o to pretensji :)
Wojciech Fangor urodził się w roku 1922 w Warszawie. Tworzył obrazy figuratywne, ale i abstrakcje. Pierwszy stworzył instalację przestrzenną! W latach 60-tych wyjechał do stolicy USA jako stypendysta. Kilkadziesiąt lat spędził w USA, gdzie tworzył i wystawiał swoje prace, był również wykładowcą. Jako jedyny Polak - prezentował swoje pulsujące obrazy w Muzeum Guggenheima! Artysta zmarł w tym roku, 25 października. Wystawa w DAP planowana wcześniej stała się wystawą retrospektywną artysty.
P.S. Ktoś mi kiedyś doradził, żebym wyjechała do USA i tam spróbowała sił malarskich! A jak już tam zrobię karierę, to mogłabym wrócić po kilku latach i .... żyć ...z malarstwa :) Jechać?

2 komentarze:

  1. Tryptyk brzmi tajemniczo i mega ciekawie!
    A od patrzenia na ten obraz kręci mi się w głowie :).
    Ameryka? Hm... Raz się żyje! Tylko co ja bym zrobiła bez Ciebie! I Waszych książek (wiem, bezczelnie je przetrzymujemy i blokujemy czytanie innym :P).

    OdpowiedzUsuń
  2. Patrz jak sztuka potrafi działać :) Kręci się w głowie Odbiorcy - cel osiągnięty! Nie no, jak pojadę robić karierę do JuesEJ :) to przecież wrócę :) Oczywiście!!! W chwale i glorii z koroną na głowie :)
    Czytajcie na zdrowie. Możecie oddać w przyszłym roku :)

    OdpowiedzUsuń